2021年3月12日 星期五

不知名的草花

#2021-0312

《不知名的草花》

不知名的小草花
不知是無可奈何
還是逍遙自在
就在「林果 ◆ 探戈」的
公用廁所牆邊的架子上
擺魄思 (pose*)
好奇特的模樣----魔樣!

似乎她在對我說話
以輕柔到不行的聲音
呢喃著:
「大人!您若來就近我,
 千萬別隨口評論
 更不要惡意中傷

 您若真心親近
 要嘛,只看我最美好的局部;
 要嘛,請看我最真實的全部!」
 
我說我聽懂了
原來你(不知名的小草花**
跟我很像(雖然從頭到腳長得不一樣)
在我心中,也有兩層相互矛盾,
卻又並存的花瓣:
「我有圓融之盾,也有尖銳之劍;
 我表面柔和,底層乃血一般的紅豔.........」

圖/文: Mookoo Liang

= = =
註解 / Notes:
    If you pose for a photograph or painting, you stay in a particular position so that someone can photograph you or paint you. 中文說「擺魄思」指的是 "擺好姿勢" 準備拍照或......
**   經多方查詢,本篇所謂 "不知名的草花" 其花名叫做「耬斗菜」(或 夢幻草);英文俗稱 Columbine Granny's bonnet。The genus name Aquilegia is derived from the Latin word for eagle (aquila), because of the shape of the flower petals, which are said to resemble an eagle's claw. The common name "columbine" comes from the Latin for "dove", due to the resemblance of the inverted flower to five doves clustered together.








沒有留言: